استاتور و روتور مونو پمپ

استاتور و روتور مونو پمپ

اسـتاتور (لاستیک) مونو پمپ ها:

لاستیک مونو پمپ یا استاتور یکی از قطعات کلیدی و مهم مونو پمپ و در قسمت داخلی مونو پمپ می باشد، در واقع قلب مونو پمپ است که به صورت مارپیچ روتور مونو پمپ را در خود جای داده است و باعث انتقال سیال در مونو پمپ می شود که معمولا از جنس لاستیک می باشد. در ادامه انواع جنس استاتور شرح داده می شود.

استاتور بخش ثابت یک سیستم چرخشی است که در ژنراتورهای الکتریکی، موتورهای الکتریکی، آژیرها، موتورهای گل یا روتورهای بیولوژیکی یافت می‌شود. انرژی از طریق یک استاتور یا از جزء چرخان سیستم جریان می یابد. در یک موتور الکتریکی، استاتور یک میدان مغناطیسی ایجاد می کند که آرمیچر چرخان را به حرکت در می آورد. در یک ژنراتور، استاتور میدان مغناطیسی دوار را به جریان الکتریکی تبدیل می کند. در دستگاه‌های با انرژی سیال، استاتور جریان سیال را به سمت یا از قسمت چرخان سیستم هدایت می‌کند.

استاتور مونو پمپ یکی از قطعات کلیدی پمپ یک پمپ حفره پیشرونده است. مردم آن را بوش پمپ PC (Progressive Cavity) نیز می نامیدند. استاتورهای پمپ PC معمولاً از یک پوسته خارجی و یک پوشش داخلی تشکیل شده اند. برای پوسته استاتور پمپ پیچ، مواد اولیه معمولا غیر کشسان و سخت هستند. مانند فلزات، پلاستیک یا حتی سرامیک. به طور کلی، انواع پرکاربرد فولاد با رنگ یا فولاد ضد زنگ است. این قانون برای اکثر مارک های پمپ حفره ای مترقی مانند NETZSCH، MONO، SEEPEX، ALLWEILER و غیره اعمال می شود. با این حال، مواد آستر معمولاً الاستیک لاستیکی مانند هستند و بسیاری از انواع مواد اولیه زیر می تواند انتخاب شما باشد. در برخی موارد خاص، می توان آن را از پلاستیک، تفلون یا فلز نیز ساخت.

استاتور مونو پمپ ها یا به اندازه طول مورد نیاز یا به صورت لوله های طویل که به اندازه دلخواه برش می خورند، ساخته می شوند. نوع دیگری از استاتور شامل دو قطعه است. محفظه استاتور بطور معمول از فولاد ساخته می شود و الاستومر – که شیارهایی در داخل و نشت بندی در دو انتها دارد – به محفظه متصل می شود. شکل داخلی الاستومر بوسیله هسته ای فلزی که قبل از ولکانیزاسیون در مرکز استاتور قرار می گیرد، ایجاد می شود.

 فراموش نکنید که در طول عمر یک پمپ، نوع سیال ممکن است تغییر کند.

NR (لاستیک طبیعی)

NBR (لاستیک نیتریل بوتادین)

HNBR (لاستیک نیتریل بونا هیدروژنه)

EPDM (مونومر اتیلن پروپیلن دی ان)

FKM (فلورروبر، به عنوان مثال: Viton)

PTFE (تفلون)

لاستیک طبیعی (NR): محصولاتی برای مقاومت در برابر سایش. مقاومت خوب در برابر اسیدهای رقیق شده، مواد شوینده و الکل ها. برای کاربردهایی که در تماس طولانی با حلال ها، گریس ها و روغن های هیدروکربنی هستند که باعث تورم قابل توجه آن می شوند، مناسب نیست. محدوده دمایی 30- درجه سانتیگراد 80+ درجه سانتیگراد

نیتریل (NBR): مقاومت عالی در برابر گریس ها و روغن ها و همچنین برخی هیدروکربن ها (روغن های گازی). فاضلاب و محصولات ساینده. محدوده دمایی 25- درجه سانتیگراد 100+ درجه سانتیگراد

اتیلن پروپیلن (EPDM): مقاومت عالی در برابر عوامل جوی، ازن، نور خورشید و هوا. مقاومت شیمیایی بالا در برابر اسیدها، قلیاها، مواد شوینده، الکل ها، کتون ها، سفید کننده های شستشو و غیره محدوده دمایی 30- درجه سانتی گراد 110+درجه سانتی گراد

Viton (FPM): درجه حرارت بالا (تا 250 درجه سانتیگراد در نوک). روغن های داغ، اسیدها، قلیاها. مقاومت عالی در برابر فرآورده های فرعی نفت، حلال های آلیفاتیک، حلال های معطر و کلر. اسیدهای رقیق شده، مواد شوینده و اسیدهای اکسید کننده. برای آلدئیدها، استرها و کتون ها مناسب نیست. محدوده دما 25- درجه سانتیگراد 250+ درجه.

این نوع استاتور ها در دو انتهای مونو پمپ  ابعاد کیپ تری دارند.

محدوده وسیعی از الاستومر ها برای کاربردهای مختلف پمپ ها استفاده می شوند از جمله: لاستیک های طبیعی با سختی های متفاوت و کیفیت ویژه از نظر مقاومت در برابر سایش، لاستیک های مصنوعی با ترکیبات متفاوتف پلاستیک ها مانند PTFE ، PTFE اشباع، نایلون، پلی پروپلین و همچنین محدوده وسیعی از فلزات مانند چدن، برنز، فولاد، کروم – نیکل، مولیبدن و آلیاژ های مخصوص.

ساختار استاتور مونو پمپ

فشار خروجی از 3 تا 160 بار قابل دستیابی است. ظرفیت فشاری پمپ به تعداد طبقات آن بستگی دارد. خطوط نشت بند در محل تماس روتور و استاتور تشکیل می شود. در طول هر گام استاتور مجموعه ای کامل از خطوط نشت بند تشکیل می شوند که یک طبقه را می سازند. بنابر این یک زوج روتور / استاتور در طول یک گام، یک طبقه را تشکیل می دهد و به همین ترتیب یک زوج روتور / استاتور در طول دو گام استاتور، دو طبقه را تشکیل می دهند و …

میزان فشار بیش از 6 بار به ازای هر طبقه می تواند منجر به فرسایش بیش از اندازه، خرابی زودرس یا شکستگی قطعات پمپ شود.

هر چه سطح روتور صاف تر و صیقلی باشد، عمر قطعه بیشتر است و پمپ نرم تر کار می کند.
فشار پمپ به تعداد گام های روتور بستگی دارد. هر 2 گام شامل یک مرحله Stage می باشدحدودا 8 بار فشار ایجاد می کند.
طراحی روتور معموال به دو روش یک راهه و دوراهه می باشد.

معیوب شدن استاتور در اثر خشک کار کردن می تواند در اثر نبود روانکار سیال پمپ شونده باشد که منجر به اصطکاک و دمای بیش از اندازه روی سطح الاستومر استاتور خواهد شد.

چرخش روتور مونو پمپ

به منظور ارائه بهترین مشاوره به مشتریان خود برای درخواست خود، به اطلاعات زیر نیاز داریم:

شرح نوع سیال

 دمای پمپاژ

چگونه مواد استاتور را برای پمپ تک پیچ انتخاب کنیم؟

قبل از تصمیم گیری در مورد مواد اولیه برای استاتور پمپ تک پیچ، باید شرایط کار پمپ و محیط هایی که از پمپ PC عبور می کنند را در نظر بگیریم. این بدان معناست که ما باید مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر سایش، مقاومت در برابر تورم و دمای کار را بدانیم. هنگامی که دمای سیال منتقل شده بین 0 تا 60 درجه سانتیگراد باشد، تمام مواد پوشش ذکر شده در بالا می توانند کار کنند. برای کاربردهای در دمای پایین (زیر 0 درجه سانتیگراد) یا اسیدها و بازهای سبک، EPDM به طور کلی انتخاب خوبی خواهد بود. اما استاتور EPDM در شرایط روغن های معدنی مجاز نیست. برای اینکه پمپ ها در شرایط شیمیایی کار کنند، کمی پیچیده است. بنابراین ما باید مورد به مورد در مورد مواد آستر تصمیم گیری کنیم. لطفاً توجه داشته باشید که نیتریل یک ماده استاتور پیشنهادی است زمانی که پمپ های حفره پیشرونده در شرایط غیر تهاجمی مانند تصفیه آب، بیوگاز، محتوای مواد غذایی و غیره کار می کنند. نیتریل محبوب است و به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد زیرا 80٪ از پوشش استاتور پمپ را پوشش می دهد. بازار. هنگامی که پمپ شما برای کاربردهای شیمیایی تهاجمی یا در دمای بالا کار می کند، Viton در اکثر موارد یک گزینه خواهد بود. اما لطفا توجه داشته باشید که Viton محدودیت هایی دارد. مقاومت کمی در برابر بخار آب و سود سوزآور (NaOH) دارد. اگر عمدتاً باید مقاومت سایشی استاتور را در نظر بگیرید، اما فکر می کنید که Viton به نوعی ضعیف است، NBR معمولاً سازش خوبی است. و برای برخی موارد شدید، Buna CD توصیه می شود. برای پمپ های کاربرد مواد غذایی NBR، EPDM یا مقداری Viton® انتخاب خوبی خواهد بود. آنها معمولا سفید یا سیاه هستند. “ویژگی های مواد پوشش پمپ های حفره ای پیشرونده” برای درک بهتر شما در زیر آمده است.

روتور و استاتور مونو پمپ ها

به طور کلی، کیفیت پوشش استاتور به طور مستقیم بر عمر مفید استاتور پمپ تأثیر می گذارد. در شرایط عادی، استاتور پمپ باید هر 1 تا 2 سال یکبار در شرایط عادی پمپاژ تعویض شود. وقتی آستین لاستیکی (پوشش داخلی) را به درستی انتخاب نکنیم، آستین لاستیکی ممکن است راحت تر فرسوده شود، خورده شود یا به سرعت پیر شود. در موارد شدید، آستر ممکن است تا حدی به پوسته فولادی آسیب برساند یا به طور کامل از بین برود. بنابراین ما باید ویژگی های اساسی مواد استاتور اختیاری و سازگاری آنها با رسانه های مختلف را درک کنیم. اگر هنوز مطمئن نیستید که کدام ماده را انتخاب کنید، لطفاً برای پیشنهادات یا توصیه های بیشتر به ما تماس بگیرید.

علل شایع آسیب استاتور در مونو پمپ چیست؟

شایع ترین علل آسیب استاتور سایش و پارگی است.

بر اساس اصل کار پمپ حفره ای پیشرونده، می دانیم که استاتورها و روتورهای پمپ با یکدیگر تداخل دارند. اگرچه روکش لاستیکی مانند الاستیک است، اما سایش طبیعی وجود دارد. علاوه بر این، پمپ‌های حفره پیشرونده معمولاً در سیالات چسبناک و محیط‌های حاوی ذرات جامد کار می‌کنند. بنابراین سایش طبیعی طبیعی و اجتناب ناپذیر است. نوع دیگر سایش غیر طبیعی است. شاید به دلیل صمغ زدایی یا عملکرد نامناسب ایجاد شده باشد. وقتی مقداری ذرات سخت وارد حفره کار می شود، سایش غیر طبیعی را افزایش می دهد. در صورت انجام عملکرد نامناسب، پمپ PC ممکن است معکوس یا تخلیه شود که باعث عملکرد خشک یا حتی سوختن می شود. هنگامی که مشکلی در درمان سطح در سوراخ داخلی استاتور وجود دارد، کیفیت پمپ استاتور خوب نخواهد بود. و اگر چسب مورد استفاده در ساخت استاتور نامعتبر باشد یا فرآیند ولکانیزاسیون به اندازه کافی خوب نباشد، آستر لاستیکی می افتد و در حین کار پاره می شود.

چگونه تشخیص دهیم که استاتور پمپ PC آسیب دیده است؟

 استاتور پمپ در واقع با لاستیک های یک خودرو قابل مقایسه است. اصولاً به دلیل اصطکاک مداوم ناشی از چرخش روتور پمپ به طور طبیعی فرسوده می شود. در استفاده واقعی، استاتور پمپ حفره پیشرونده یکی از قطعات پمپ است که اغلب تعویض می شود.

هنگامی که یکی از مشکلات زیر برای استاتور پمپ رایانه شخصی شما رخ دهد، ممکن است استاتور پمپ شما آسیب ببیند.

1. شکاف تطبیق بین استاتور پمپ و روتور گسترده تر می شود.

2. جریان پمپاژ کاهش می یابد یا قطعاً تخلیه نمی شود.

3. فشار کاری کاهش یافته یا حتی بدون فشار.

4. صدای غیر طبیعی یا مواد خارجی در حفره پمپ وجود دارد. مواد خارجی ممکن است باعث خراش شدید و یا حتی پاره شدن پوشش لاستیکی شوند.

5. آستر لاستیکی می افتد. استاتور پمپ با لاستیک های یک خودرو قابل مقایسه است. هنگامی که آسیب دیده است، باید به موقع و به درستی تعویض شود تا کار پمپاژ معمولی تضمین شود.

ما در گروه صنعتی اصفهان منو پمپ از به روزترین روش ها برای مکانیزه کردن، صیقل دادن و سخت کردن روتورهای خود استفاده می کنیم. به این ترتیب ما می توانیم تضمین کنیم که آنها بهترین سطح ممکن را دارند که طول عمر طولانی را تضمین می کند. روتورها اغلب در دماهای بالا مورد استفاده قرار می گیرند، به همین دلیل است که تنظیم ابعاد برای جبران انبساط لاستیکی ضروری است.

روتور مونو پمپ (مارپیچ – ماردون)

روتور (مارپیچ – ماردون – ربل )  مانند یک پیچ تک راه و استاتور مانند یک مهره دو راهه می باشد با گامی دوبرابر روتور

نحوه قرار گیری روتور داخل استاتور مونو پمپ

چرخش روتور در استاتور مونو پمپمحفظه های خالی قسمت هایی هستند که مواد را ساکشن و با چرخیدن روتور آن را انتقال و به آن انرژی داده و در انتهای استاتور عمل دهش انجام می شود.

مواد مورد استفاده در ساخت روتور مونو پمپ ها:

فولاد ضد زنگ با و بدون آبکاری کروم سخت،

فولاد نیتروژن

چه زمانی نیاز به تعویض روتور است؟

هنگامی که استاتور روغن کاری شده به طور ناکارآمد سوار می شود و عدم تنظیم درون روتور وجود دارد، این به دلیل سایش و پارگی طبیعی است. سپس لازم است روتور را تغییر دهید.

ما روتورها را با توجه به نیاز پمپ شما و متناسب با نیازهای شما می سازیم. متداول ترین مواد مورد استفاده در ساخت روتورها فولاد ضد زنگ و فولاد ابزارآلات است.همچنین ما در مواد دیگر تولید می کنیم. ما می توانیم روتورهای خود را در صورت لزوم کروم بندی کنیم و همچنین شرکت اصفهان مونو پمپ در زمینه تعمیر روتورهای خارجی و ایرانی سابقه درخشانی دارد.

در صورت مشکل در انتخاب نوع روتور و استاتور و اینکه باید از چه نوع روتور و استاتور در مونو پمپ خود استفاده کنید گروه صنعتی اصفهان مونو پمپ در قالب فایل مشخصات روتور و استاتور را به طور جداگانه مشخص کرده که با کامل نمودن مشخصات و ارسال آن به کارشناسان ما می توانند شما را در انتخاب بهتر روتور و استاتور مونو پمپ یاری نمایند.

با کلیک بر دکمه های زیر می توانید فایل مشخصات را دانلود نموده و با کارشناسان ما در میان بگذارید:

راهنمای انتخاب استاتورراهنمای انتخاب استاتور

راهنمای انتخاب روتور

 

    

        راهنمای انتخاب روتور

دلایل خرابی مونو پمپ هاچیست؟

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد روتور و استاتور مورد نیاز خود با ما در ارتباط باشید.

نظرات (٪)

  1. تیر 17 1402 \ب.ظ\31 4:43 ب.ظ

    […] که می دانید استاتور (لاستیک) و روتور (ماردون) ، قلب مونو پمپ هستند و در تماس مستقیم با سیال و مواد […]

  2. تیر 17 1402 \ب.ظ\31 4:47 ب.ظ

    […] که در انتخاب پمپ تاثیر دارد تا در صورت لزوم پمپ و روتور و استاتور مناسب انتخاب شود. مانند دانسیته، تغییرات ویسکوزیته […]

  3. تیر 24 1402 \ق.ظ\31 11:46 ق.ظ

    […] روتور (Rotor) و استاتور (Stator) […]

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.